ING Waasland Shopping Center kiest voor Umisol® IR films.

Persbericht (05.07.10) Waasland Shopping Center haalt nu reeds EU2020 milieudoelstelling met Umisol® IR film
Shopping centra zijn grote energieverbruikers. Vaak draait de airco er in 'overdrive' om een serre-effect te vermijden. Met als gevolg een te hoge CO2-uitstoot en een zeer hoge energiefactuur. Alternatieven zoals verduistering of zonwering leiden naar een donker ruimtegevoel die door extra kunstmatige verlichting extra energiekosten genereren. Een natuurlijke lichtinval blijft belangrijk, maar tegelijk moet het thermisch comfort voor de bezoeker ideaal blijven op ca. 21°C, zodat het in de zomer aangenaam fris blijft en in de winter voldoende warm. Het komt er dus op aan een zonwerende, isolerende en energiebesparende oplossing te vinden die het hele jaar door rendeert.

Glasfolie tegen serre-effect
Met een oppervlakte van 45.000 m² is het Waasland Shopping Center te Sint-Niklaas het grootste gelijkvloerse winkelcomplex van Europa en verwelkomt het jaarlijks zowat 6,6 miljoen bezoekers in zijn 140 winkels. Het is tevens een architecturaal hoogstandje met Zen-concept, wat resulteert in een aangename winkelomgeving die baadt in rust, natuurlijk licht en ruimte. Eind 2007 besloot Waasland Shopping Center zowat 1.400 m² ramen van binnen uit te bekleden met de zonwerende Umisol® IR films van Umisol Group NV uit Sint-Niklaas. Nog andere shopping centra volgden sedert 2007 het Waaslandse voorbeeld. Zo lieten ook Westland Shopping Center (Anderlecht), Shopping center City 2 (Brussel) en Galeria Saint-Lambert (Luik) hun ramen bekleden met Umisol®.

Nu al conform EU2020-milieudoelstelling
Inmiddels zijn de energie-efficiënte resultaten bekend. Waasland Shopping Center liet via haar beheersorgaan Devimo Consult NV een gedetailleerde monitoring uitvoeren op het verbruik van elektriciteit en verwarming tussen begin 2007 en eind 2008, zodat een vergelijkbare periode over 2 jaar kon opgemeten worden. Hieruit bleek een significante besparing van 28,7% op verwarming (gas) en 18,2% op koeling (elektriciteit). De totale financiële besparing op energiekosten beloopt €61.506. Er is ook een spectaculaire CO2-reductie van 242.202 Kgr. En, niet onbelangrijk, de return on investment (ROI) werd reeds bereikt na 1,62 jaar. Katrien Giebens, manager Waasland Shopping Center: "Door deze investering zorgen we niet alleen voor het thermisch comfort van onze duizenden winkelbezoekers en 140 huurders, maar ook voor een lagere carbon footprint en een lagere doorfacturatie van de energiekosten. Nu al voldoen wij aan een recente Europese wetgeving die stelt dat gebouwen tegen 2020 hun energieverbruik met 20% moeten doen afnemen en hun CO2-uitstoot moeten doen dalen met 20 tot 30%".

Ook Europees parlementslid Kathleen Van Brempt was aanwezig tijdens de presentatie van de resultaten. Zij hoopt dat Vlaanderen ook in de toekomst een innovatieve bijdrage zal blijven leveren aan de oplossing van het klimaatsprobleem. Zowel de doelstelling EU2020 als de richtlijn over energieprestaties van gebouwen zijn Europese kansen waar Vlaamse bedrijven op kunnen inspelen.

Een Waaslandse innovatie
Onder zijn commerciële merknaam Umisol® is producent Umisol Group NV uit Sint-Niklaas al een tijdje Europees marktleider op het vlak van energiebesparende IR films. Het biedt dus een innoverende en milieuvriendelijke oplossing voor warmte- en gebouwenbeheersing. Luc Michiels, voorzitter: "De Umisol® Optimus® IR films zijn spectraal selectieve IR films met spectaculaire zonwerende eigenschappen en tevens een zeer goede isolerende werking in de winter. De revolutionaire technologie resulteert in sterk warmtereflecterende IR films met een superieure optische klaarheid en een zeer lage warmteabsorptie. In de winter wordt de binnenwarmte (die normaal verloren gaat via grote glaspartijen) dan weer teruggekaatst in de kamer, wat een gemiddelde besparing geeft op de stookkosten, tot 30%, afhankelijk van het glastype. Ook de UV-stralen worden voor 99% tegengehouden waardoor geen verkleuring meer optreedt van tapijten, meubilair, kunstwerken. Deze slimme folie wordt steeds aan de binnenzijde van de beglazing aangebracht en kan op elk glastype worden geïnstalleerd, zelfs op schuine beglazing".

Umisol Group NV kreeg in 2007 volle erkenning toen het 2.300 m² ramen mocht bekleden in het gebouw van de Europese Commissie-DG Milieu te Brussel, waar het departement Klimaatverandering en Kyoto resideert, en in 2009 het koepelgebouw van het Europees Parlement. Ook heeft Umisol NV, i.s.m. het federale energiedienstenbedrijf FEDESCO (www.fedesco.be), recent heel wat overheidsgebouwen in een Umisol®-kleedje gestopt. De voorbije jaren zijn in Europa al meer dan 500 projecten gerealiseerd in kantoor- en residentiële gebouwen, winkelcomplexen, ziekenhuizen, bejaardentehuizen... Maar Umisol Group NV richt zich ook op de particuliere markt.

Info:
www.devimogroup.be en umisol.be en www.waaslandshoppingcenter.com