Umisol installeert energiebesparende raamisolatie op de ramen van het Kasteel van Argenteuil

Een aangenaam en koel gevoel tijdens de zomer en een voldoende warme omgeving in de winter is belangrijk. Umisol raamisolatie biedt een zonwerende, isolerende en energiebesparende oplossing die het ganse jaar rendeert.

Het kasteel is prachtig gelegen in het domein van Argenteuil te Waterloo. In 1960 werd het domein Argenteuil door de Belgische Staat ter beschikking gesteld aan wijlen Z.K.H. Koning Leopold III en zijn gezin. Na het overlijden van Koning Leopold III, verbleef zijn echtgenote Prinses Lilian op het domein tot haar overlijden in 2002. Sedert 1997 werd het gehele domein van Argenteuil beschermd als site door het Waals Gewest.

Het gebouw bestaat uit 2 verdiepingen en werd recentelijk gerestaureerd en gerenoveerd. De oude glaspartijen zorgden in de zomer voor een enorme opwarming van het gebouw, en in de winter verloor het gebouw zijn warmte door de slechte thermische isolatie van de bestaande beglazing.
Bovendien was het niet mogelijk om de bestaande beglazing te vervangen, aangezien het kasteel een geklasseerd gebouw is.

Umisol is kleurloos en neutraal, zodat het uitzicht van het kasteel na de installatie van de IR films werd behouden. Bij warme dagen reflecteert Umisol de zonnewarmte in combinatie met een lage warmteabsorptie, hetgeen resulteert in temperatuurdalingen. Tijdens de winter reflecteert de folie de binnenwarmte die normaal via de glaspartijen verloren gaat, terug in de kamer, waardoor minder moet worden gestookt. Bovendien blokkeert Umisol 99% van de UV-stralen, waardoor er niet langer sprake is van UV-verkleuring van het antieke interieur en meubilair.

De bereikte energiebesparingen zijn trouwens ook goed voor het milieu, want de uitstoot van CO2-emissies wordt verminderd. Deze energiewinsten en CO2-reducties resulteren in een verhoogde rentabiliteit, wat belangrijk is voor woningeigenaars, gebouweigenaars, huurders, facility managers….

De bestaande beglazing wordt dus door Umisol opgewaardeerd zonder de kosten van nieuwe ramen en zonder kap- of breekwerk.