DHL Worldwide bekleedt hoofdzetel in Diegem met Umisol® IR films.

DHL is wereldleider op het vlak van internationale express en overland transport. De kantoren van hun zetel te Diegem hebben, gezien hun ligging, de ganse dag instraling van de zon. Hierdoor ontstond er in de maanden mei tot en met oktober het gekend "serre-effect". Umisol® Group kreeg de opdracht de kantoren te Diegem uit te rusten met 2.500 m² folie, met een winstgevende Return on Investment als gevolg.

De slimme folie is hyper-isolerend, zelfklevend, aan te brengen op de binnenkant van glasoppervlaktes, onzichtbaar, geschikt voor alle glastypes, en ook geschikt voor verticale of schuine beglazing en veranda's.

Umisol® bestaat uit 5 corrosievrij edelmetaallegeringen en een beschermlaag. Elk van die laagjes reflecteert een specifieke frequentie uit het zonlicht, zonder dat de lichtkwaliteit wordt aangetast. De folie is onzichtbaar en weerkaatst het zonlicht op eenzelfde manier als glas dat doet. In de zomer zorgt ze voor een zonnewarmtereflectie waardoor de temperatuur in het gebouw daalt. Doordat de airco aanzienlijk minder moet draaien betekent dat een enorme besparing in de energiekost. In de winter weerkaatst de folie de binnenwarmte, die normaal verloren gaat via grote glaspartijen, opnieuw naar binnen. Die thermische isolatie doet de stookoliekosten dalen. Vandaar dat de folie ook aan de noordkant van een gebouw wordt geplaatst.

Naast de folie en de engineering doet Umisol Group NV ook audits en een grondige follow-up, zowel in wintermaanden als in de zomer. De klant krijgt zodoende een langlopende analyse van de situatie.

De totaalkost is uiteraard afhankelijk van de glasoppervlakte en bereikbaarheid, maar de besparing op de energiefactuur kan oplopen tot 25% op jaarbasis, en een mogelijke Return on Investment in een periode van 1 tot 3 jaar. De bedrijfsgarantie op de folie en de engineering beslaat 10 jaar, kwaliteitstesten wijzen uit dat het systeem tot 25 jaar meegaat.

En er zijn nog bijkomende voordelen, naast de isolerende werking: De weerkaatsing van UV betekent dat de verkleuring of veroudering van tapijten, meubilair of kunstwerken door zonnestralen quasi wegvalt. Ook is er minder strooilicht en reflectie in beeldschermen, waardoor het werkcomfort verhoogt.

En bij glasbreuk houdt de slimme folie het glasoppervlakte samen, wat een verhoogde veiligheid met zich mee brengt

www.dhl.be