Het Algemeen Rijksarchief te Brussel kiest met de hulp van Fedesco voor de energiebesparende IR films van Umisol®.

Umisol® leidt niet alleen tot 30% energiebesparingen in zomer en winter, maar ook tot een zeer grote reductie van CO2-emissies, verantwoordelijk voor de massale uitstoot van broeikasgassen. De stijgende brandstofprijzen zorgen ervoor dat de tijdspanne van de gewaarborgde 'Return On Investment' ook steeds minder wordt dan 2 à 3 jaar.

Daarom heeft Umisol Group na het indienen van een openbare aanbesteding bij Fedesco, een contract voor 3 jaar gekregen om tal van federale overheidsgebouwen te voorzien van de energiebesparende Umisol® IR films. De federale overheid heeft Fedesco Nv opgericht om energiebesparende investeringen in overheidsgebouwen te realiseren en dit volgens het systeem van derde-partij-financiering. Fedesco biedt energiebesparingsprojecten aan federale overheidsdiensten en federale instanties aan. Zij gaan opzoek naar rendabele energiebesparende maatregelen met een lage 'Return On Investment'.

Hierdoor wil de federale regering bijdragen tot zijn doelstelling om tegen 2014 de uitstoot van broeikasgassen met 22% te verminderen.

Het Algemeen Rijksarchief te Brussel is één van de overheidsgebouwen waarvoor Umisol® een energiebesparende oplossing biedt. Umisol® reflecteert in de zomer tot 93% van de infrarode stralen waardoor er temperatuursdalingen ontstaan. Umisol® is een film.
Warmte-instraling tot +/- 22°c wordt doorgelaten, daarboven wordt de zonnewarmte gefilmd. Hoe hoger de temperatuur, hoe meer temperatuurdaling Umisol® veroorzaakt.

De zuidwestgerichte grote glaspartijen (+/-960m²) van het Algemeen Rijksarchief zorgen in de zomer voor oververhitting van het gebouw, het zogenaamde "serre-effect". Daarom heeft het Algemeen Rijksarchief met de hulp van Fedesco gekozen om de Umisol® IR films te installeren.

In totaal werden er 960m² IR films geïnstalleerd. Dit resulteert in een verhoogd thermisch comfort en een aanzienlijke reductie van de CO2-emissies. Bovendien zal Umisol® 99% van de UV-stralen blokkeren waardoor er geen UV-verkleuring meer kan ontstaan. Dit is zeker niet onbelangrijk voor het Algemeen Rijksarchief dat archieven bewaart en verwerft van minstens 30 jaar oud (notarissen, rechtbanken, gemeenten, ...). Het Algemeen Rijksarchief heeft 2 grote leeszalen en tal van archieven waarbij een constante temperatuur een pluspunt is.

Umisol® zorgt dus het hele jaar door voor aangename temperaturen binnen het gebouw. Dit creëert een aangenaam gevoel bij de talrijke bezoekers en werknemers. Ook voor de conservatie van de documenten in de archieven is het zeer belangrijk dat er een goede temperatuur is binnen het gebouw.

Nog een belangrijk punt voor het Algemeen Rijksarchief was dat het uitzicht van het gebouw onveranderd bleef. Ook aan dit punt voldoet Umisol®. De IR film bestaat uit hoogwaardige, gelamineerde polyesterlagen en de optische doorkijk blijft optimaal behouden. De folie is uiterst transparant.

In Europa werden reeds een 500-tal gebouwen uitgerust met de folie, waaronder de Europese Commissie, DG Milieu en Kyoto te Brussel.

Umisol Group NV is momenteel Europees marktleider op het vlak van energiebesparende IR films en staat in voor de ontwikkeling en distributie. De Umisol® IR films werden getest volgens de Europese normen.
www.fedesco.be