Hilton Hotel in Wenen installeert 1.000m² zonwerende en energiebesparende Umisol® IR films

Umisol® IR films blokkeren tot 93% van de infrarode warmtestralen en realiseren aanzienlijke temperatuursdalingen. De slimme IR films reduceren de kosten van uw klimaatregeling: in de zomer houden zij de zonnewarmte buiten en in de winter houden zij de warmte binnen.

Door de installatie van Umisol® IR films bespaart het Hilton Hotel in Wenen tot 30% energie. In totaal werden 1.000 m² IR films geïnstalleerd. Dit resulteert in een energiebesparing van 230.000 KWH per jaar en een reductie van de CO2-emissies van 72.000 Kgr per jaar.

Hilton Hotels hechten wereldwijd veel belang aan de bescherming van het milieu. In 2001 werd het Hilton-programma "We care" opgestart, waarbij milieuvriendelijke maatregelen in de praktijk worden omgezet.

"Door de installatie van Umisol® IR films wordt ons milieuvriendelijke programma op een perfecte manier afgerond" aldus Mr.Bernhard Botlik, Directeur van het Hilton Hotel Wenen. Mr. Ingo Linke, Facility Manager van het Hilton Hotel Wenen: "Hoewel veel vooruitgang werd geboekt op het vlak van de isolatie van het gebouw, bleven de ramen altijd onze zwakste plek". Mr. Botlik gaat verder "Gedurende de zomer komt de zonnewarmte binnen en warmen de kamers fel op, waardoor wij genoodzaakt zijn de koeling in werking te zetten. In de winter komt de koude lucht binnen, en moeten wij de kamers verwarmen."

Umisol® is een film. Warmte-instraling tot +/- 22°C wordt doorgelaten, daarboven wordt de zonnewarmte gefilmd. Hoe hoger de temperatuur, hoe meer temperatuurdaling Umisol® veroorzaakt. Bij tests in het Hilton Hotel Wenen in een kamer zonder folie en een kamer met folie, werden temperatuursdalingen opgemeten.

"Hotelgasten hebben steeds meer aandacht voor milieuvriendelijke kamers en kiezen op basis hiervan een hotel uit" aldus Mr. Botlik. "Door installatie van Umisol® IR films is Hilton een voorloper op het vlak van milieubescherming."

Umisol® is momenteel Europees marktleider op het vlak van energiebesparende IR films en staat in voor de ontwikkeling en distributie. De Umisol® IR films werden getest volgens de Europese normen.

In Europa werden reeds een 500-tal gebouwen uitgerust met de folie, waaronder de Europese Commissie, DG Milieu en Kyoto te Brussel. De folie is uiterst transparant en verhindert tevens de verkleuring van meubilair en waardevolle artikelen.

www.hilton.com