Energie-efficiëntere kantoorgebouwen dankzij infraroodraamfilter.

Een duurzame en slimme economie start met het efficiënter aanwenden van onze energiebronnen. Bijvoorbeeld door het glaswerk van kantoorgebouwen beter te isoleren. Umisol uit Sint-Niklaas ontwikkelde daarvoor een infraroodfilter, die het bedrijf onlangs aanbracht op de ramen van het hoofdkantoor van Coca-Cola België.

De klimaatdoelstellingen van Europa zijn bijzonder ambitieus: tegen 2020 moet onze markteconomie 20% slimmer omspringen met energie. Tegen 2030 ligt de lat nog wat hoger, op 27 tot 30%. Om ten slotte in 2050 een koolstofarme economie te bereiken die 80 tot 95% minder CO2-uitstoot dan in 1990.

40% van het energieverbruik vindt plaats in gebouwen, volgens Europese cijfers. Bijvoorbeeld in de vele torenhoge buildings van bedrijven en overheden. “Terwijl maar liefst acht op de tien daarvan te veel energie verspillen, zo blijkt uit onze screenings in heel Europa”, vertelt Luc Michiels, de CEO van Umisol.
Met een infraroodraamfilter voor op de ramen biedt zijn bedrijf een deel van de oplossing.

Agoria persbericht Umisol

Zonlicht binnen, warmte buiten

De raamfilter reflecteert de warmte van het zonlicht. Zo blijft de temperatuur in het gebouw op peil en moet de airco minder hard werken. Zeker in sterk geïsoleerde buildings is dat interessant, omdat je de temperatuur daar nog moeilijk omlaag krijgt. Tijdens de winter beschermt de filter ook extra tegen koude, wat dan weer voordelig is voor minder geïsoleerde infrastructuur. De dubbele werking bespaart tot 25% op de koelingskosten en tot 30% op de verwarmingsfactuur.

Steeds meer bedrijven en overheden in actie

"We brachten onze raamfilter al overal in Euéropa aan", vertelt Luc Michiels. "Zo behandelden we onlangs alle 510 buitenramen van het hoofdkantoor van Coca-Cola België in Anderlecht." Steeds meer ondernemingen zijn zich trouwens van de energieverspilling bewust, en gaan tot actie over. Niet alleen omdat Europa dat eist en omdat het bespaart, maar ook voor het comfort van hun medewerkers.

Link naar origineel persbericht:
Agoria Persbericht - Energie-efficiëntere kantoorgebouwen dankzij infraroodraamfilter