ILYA magazine 17: Innoverende folie beschermt tegen aanslagen.

Bij moderne, nieuwe gebouwen bestaat de gevelmassa soms wel tot 90% uit beglazing. Dat oogt heel fraai en natuurlijke lichtinval is zoveel aangenamer dan kunstmatige, maar door het gebruik van zoveel glas warmt het gebouw ook heel erg op. De energiefactuur voor de airco stijgt dan evenredig met de warmte en een traditionele zonnewering zorgt voor een oncomfortabele ruimte. Een slimmere oplossing biedt de hoogtechnologische spectraal-selectieve IR-folie, een innovatieve productontwikkeling van Umisol Group nv in Sint-Niklaas.

Tekst: Wouter Peeters

Aan de ontwikkeling van de spectraal- selectieve IR-folie door het Oost-Vlaams bedrijf gingen jaren onderzoek en ontwikkeling vooraf. De folie wordt nu in de VS geproduceerd als ‘original design manufacturing’. Luc Michiels, CEO van Umisol Group nv,verduidelijkt: “Het zonnespectrum bestaat uit zichtbaar, uv- en infraroodlicht. Een spectraal-selectieve IR-folie – IR staat voor infraroodblokker – blokkeert het uv-licht, zorgt voor een maximale daglichtdoorlaatbaarheid (70 tot 75%) en reflecteert het infraroodlicht dat zo wordt tegengehouden. ‘Spectraal’ slaat bijgevolg op het spectrum van het zonnelicht en ‘selectief’ geeft aan dat enkel die lichtsoort doorgelaten wordt waar behoefte aan is. De infraroodwarmte van de zon hoort daar niet bij.”

Thermisch oncomfortabel
“Er worden heel wat inspanningen gedaan om de woningen en gebouwen zo goed mogelijk tegen de koude te isoleren”, aldus Michiels. “Al die isolatieproducten zijn dikke, absorberende materialen. Als er dan ook hoogrendementsglas in de raamkozijnen zit, dan is het grote minpunt de zonnewarmte. Die valt binnen, wordt door de dikke isolatiematerialen volledig geabsorbeerd en vervolgens weer afgegeven als convectiewarmte. Zo warmt het gebouw almaar verder op en door de afdoende isolatie kan de warmte niet weg. De enige oplossing voor zo’n thermisch weinig comfortabele toestand is de warmte-instraling verminderen en daar biedt onze raamfolie een oplossing. Zo voorkom je ook de installatie van een energievretende airco.”

ILYA magazijne foto CEO Umisol Group NV

Twee richtingen

De raamfolie werkt in twee richtingen. Enerzijds houdt hij de zonnewarmte buiten. Anderzijds circuleert de warmte van de centrale verwarming door de afgesloten ruimte. De isolerende eigenschappen van de raamfolie verbeteren de kunstmatige spreiding van die warmte die met de ramen in contact komt. Bij enkele beglazing betekent dat 40% minder warmteverlies en 50% blokkering van de totale zonnewarmte. Traditionele, donkergekleurde raamfolie absorbeert warmte volledig, kan tot 40-50° Celsius heet worden en transporteert convectiewarmte naar de binnenruimte. Bij de heldere IR-folie heb je vrijwel geen warmteabsorptie.

Sputtering technology

De raamfolies worden vervaardigd met ‘sputtering technology’. Met een magnetron worden edelmetaallegeringen op nanoschaal op een polyesterfolie gesputterd. Zo’n edelmetaallegering kan zilver of platina zijn. Daaroverheen wordt een tweede laag polyesterfolie gelamineerd om de nodige duurzaamheid te verkrijgen. Dat geeft bijna dezelfde hardheid als glas. Het zijn de verschillende polyesterlagen en de samenstelling van de edelmetaallegering die bepalen of het al dan niet om een high-end-folie gaat.

Ruim toepassingsgebied

IR-raamfolie kan niet alleen op alle glassoorten worden aangebracht, hij is ook toepasbaar op nieuwe en oude gebouwen. “Ons bedrijf verdeelt onze folies met een levensduur van 25 jaar en 10 jaar garantie over heel Europa voor de verschillende marktsegmenten: business-to-business, inclusief het middensegment van de kmo’s, en business-to-consumer. Precies de hoge transparantie van de IR-folie maakt hem toepasbaar voor beschermde gebouwen waarvan het uitzicht ongewijzigd moet blijven. Zo werd de beglazing van onder meer het Magritte-museum, het Rekenhof en de Nationale Bibliotheek in Brussel van ons product voorzien. Al die beschermde gebouwen zijn slecht geïsoleerd en hebben enkele beglazing, waardoor de zonnewarmte stevig binnen straalde.” Andere referenties voor de IR-folie in Brussel zijn de gebouwen van de Europese Commissie, het World Trade Center, het Europees Parlement, ... Daarbij sleepte Umisol telkens de openbare aanbesteding in de wacht. “Eén van de elementen die voor onze folie de doorslag gaf, was het feit dat de folie aan de binnenkant van de beglazing wordt aangebracht. Dat waarborgt een veel langere levensduur, want het materiaal is niet onderhevig aan luchtvervuiling of weersomstandigheden.”

Eigen ingenieursafdeling

Voor grote gebouwen heeft Umisol een eigen monitoringunit die de ‘return on investment’ en de energiebesparingen vaststelt. Daarnaast heeft Umisol ook een eigen ingenieursafdeling. De ingenieurs berekenen de energiebesparing aan de hand van verschillende parameters, zoals aantal ramen, oriëntatie naar de windrichting, enz. Luc Michiels: “Via Meteonorm bekijken we ook de warmtestraling per m2 in kWh. In België bedraagt die bijvoorbeeld 800 kWh, in Spanje mogelijk 2.500 kWh. Dat hangt ook af van de seizoenen. Na de input van alle parameters in de computer kennen we de G- (zontoetredingsfactor) en de U-waarden (thermische isolatie). Die worden in een eigen computerprogramma ingevoerd, dat de rendementen berekent van wat er minder gekoeld zal worden en op basis daarvan ook de uiteindelijke besparing berekent. Idem dito voor de verwarming.”

De raamfolie heeft warmtewerende en isolerende eigenschappen en verhindert de natuurlijke lichtinval niet. Daardoor stijgt de return on investment voor een gemiddeld gebouw niet boven de drie jaar uit. In het farmaceutische bedrijf GlaxoSmithKline in Versailles werd om en bij de 9.000 m2 raamfolie aangebracht. Een extern ingenieursbureau berekende een return on investment van slechts 1,3 jaar.

Buitenlandse filialen

Umisol heeft vestigingen in Rijsel (F) en Breda (NL). In Nederland is Umisol het enige ISO-gecertificeerde bedrijf in zijn soort. Dat wordt ook meegenomen in de EPB- en labelberekening. De beglazing van de in 1999 gebouwde hoofdzetel van ABN-AMRO in Amsterdam-Zuid werd door Umisol van IR-folie voorzien. “Dat is een gigantisch groot gebouw met een geventileerde klimaatgevel. Die bestaat uit dubbele beglazing aan de buitenzijde, een spouw en vervolgens enkel glas. Boven- en onderaan is er ook een spouw. De gekoelde lucht in de binnen ruimte wordt daar geventileerd. Maar de G-factor van het buitenblad bleek niet hoog genoeg, waardoor de spouwtemperatuur tot 60° C opliep. Wij hebben op de beglazing in het totaal 11.387 m2 IR-folie aangebracht, waardoor de temperatuur in die spouw enorm daalde. Daarmee behaalde het gebouw een return on investment van minder dan 3 jaar.”

Beveiligingsfolie

Een andere innovatie van Umisol is dubbel gelamineerde beveiligingsfilm, gemaakt van rekbaar polyester. Aangebracht langs de binnenzijde van de beglazing, zorgt die ervoor dat, bij impact, de glasscherven aan de folie blijven kleven. Als inbrekers die folie toch nog proberen te verwijderen, zijn zij daar minstens een half uur mee zoet. Uit statistieken blijkt dat inbrekers zichzelf gemiddeld 10 minuten geven om binnen te geraken in een gebouw. Duurt het langer, dan houden zij het voor bekeken. Na de terroristische aanslagen van september 2001 mocht Umisol tientallen ambassades in Brussel van de beschermingsfolie voorzien, omdat die ook een zeer adequate werking heeft bij bomexplosies. Normaal vensterglas breekt bij een explosie in duizenden stukjes, die als evenveel kogels naar binnen worden gekatapulteerd. Een bijzonder dodelijk effect. De rekbaarheid van de beschermingsfolie vangt de glasscherven op. Door de terreurdreiging in heel Europa neemt de vraag naar dat soort producten alleen maar toe.

Belang van engineers

“Umisol heeft altijd sterk geïnvesteerd in onderzoek en ontwikkeling om innoverende high-end producten te ontwikkelen die tegemoetkomen aan de uitdagingen van deze tijd. Momenteel werken er vier ingenieurs in onze onderneming, terwijl we ook regelmatig een beroep doen op externe labo’s in binnen- en buitenland. Het loont om te investeren in engineering. Engineering van high-end producten is belangrijk voor een moderne onderneming en ik ben ervan overtuigd dat het belang daarvan in de toekomst enkel maar zal toenemen. Bijgevolg zal ook de nood aan goed opgeleide ingenieurs toenemen om in specifieke domeinen aan onderzoek en ontwikkeling te doen.”