IR films van Umisol, isolerende & zonwerende IR films voor je ramen.
Umisol Group NV logo
Offerte aanvragen gratis en vrijblijvend

Persbericht ABN AMRO -De Tijd-
Bedrijven kunnen met onze glasfolie fors kosten en energie besparen


INTERVIEW | Luc Michiels, CEO Umisol uit Sint-Niklaas

Het product is vooral doeltreffend in het buitenhouden van warmte. Kantoorwerkers moeten in de zomer kiezen tussen de pest en de cholera. Ofwel stikken van de warmte achter de ramen van hun kantoor, ofwel weggeblazen worden door een airco die permanent in ‘overdrive’ blaast. De zonnewerende glasfolie van Umisol biedt de oplossing. ‘Maar het gaat niet alleen om het comfort van de werknemers’, zegt Luc Michiels, de CEO van Umisol. ‘Bedrijven kunnen ook een forse kostenbesparing realiseren. De terugverdientijd is minder dan drie jaar, soms zelf minder dan een jaar.’

Copy of UMISOL
Umisol, opgericht in 2001, is klaar voor de grote sprong voorwaarts. Vanaf 2016 wil de ontwikkelaar van zonnewerende folie uit Sint-Niklaas zijn omzet jaarlijks verdubbelen. Een deel van het hoogtechnologische productieproces van zijn folie wil hij naar Europa halen.

Aantal medewerkers: 20.
Vestigingen: België, Nederland, Frankrijk.

‘Natuurlijk drukt hoogrendementsglas al de energiefactuur van een gebouw. Maar een deel van die besparing gaat verloren door het serre-effect. Airco moet dat ongedaan maken, maar is een echte energievreter’, vervolgt de CEO. ‘We willen een wereldspeler worden in het ongedaan maken van dat vervelende neveneffect. We hebben de voorbije twaalf jaar een filter ontwikkeld die eenvoudig op een raam kan worden geplakt, aan de binnen- of buitenkant, en die het thermische effect van de zonnestralen vaak tot 90 procent kan weren, zonder de natuurlijke lichtinval te reduceren. We bereiden een wereldwijde roll-out voor.’

Umisol omschrijft zichzelf als een specialist in intelligente glasisolatietechnologie en ontstond in 2001 uit Michiels’ studiebureau ICW Engineering, gespecialiseerd in coatings. Het product stuit nog steeds op scepsis. Toch kan Umisol sterke referenties met opvallende resultaten voorleggen. Een eerste is de Europese Commissie. Het directoraat-generaal Milieu in Brussel, waartoe ook het departement Klimaatverandering en Kyoto behoort, vond het in 2006 niet meer dan logisch een voorbeeldfunctie te vervullen en Europa te tonen hoe het tegen 2020 zowat 20 procent minder energie kan verbruiken en zodoende de CO2-emissie met 20 procent kan drukken. Na een internationale aanbesteding koos de Europese Commissie voor de zonnewerende en energiebesparende gemetaliseerde raamisolatie van Umisol. ‘De Commissie verminderde in dat gebouw de energiekosten met 30 procent. Een afhankelijk studiebureau stelde dalingen tot 8,1 graden Celsius vast’, zegt Michiels.

Raam per raam
Ook de Nederlandse financiële groep ABN AMRO ging in zee met Umisol voor haar hoofdzetel in Zuid-Amsterdam, met een hoogte van 105 meter een van de hoogste gebouwen van de stad. Het gebouw bestaat voor 45 procent uit glas. Het grootste deel daarvan is opgenomen in een klimaatgevel, een zogenaamde dubbele geventileerde glasgevel. Dat concept bleek evenwel niet zo klimaat- en budgetvriendelijk. ‘Door aan de binnenzijde meer dan 11.000 m² raamisolatie te plaatsen, bleek ABN AMRO Bank per jaar 143.500 euro te kunnen besparen. De klachten over de temperatuur in de zomer zijn gedecimeerd. Nieuwe ramen plaatsen had tien keer zoveel gekost. Bovendien kunnen we de folie raam per raam aanbrengen zonder dat de kantooractiviteiten voor langere tijd moeten worden verhuisd. De werken aan de hoofdzetel zijn afgerond. ABN AMRO wil onze filter nu ook in andere gebouwen van de groep plaatsen’, vertelt Michiels trots.


143.500 euro
ABN AMRO ging in zee met Umisol voor zijn hoofdzetel in Zuid-Amsterdam en bespaart jaarlijks 143.500 euro.

Umisol werkt zelf hoofdzakelijk in het business-to-businesssegment. ‘Weinig mensen hebben thuis airco. We kunnen hen dus niet onmiddellijk een energiebesparing aanbieden, maar wel een hoger comfortgevoel. Meubels en tapijten zullen ook veel minder verschijnen. Onze folie weert 99 procent van de UV-stralen zonder lichtverlies. En in de winter houdt ze de opgewekte warmte beter binnen, met de besparingen op de stookkosten tot 30 procent. Als partner van Umisol zal RWE-Essent, de Nederlands-Duitse energiereus, vanaf 2015, na een geslaagd proefproject van twee jaar, zijn honderdduizenden klanten en kmo’s de folie aanbieden. Zelfs voor de particulier is de kostprijs niet onoverkomelijk. 60 à 80 euro per m², geplaatst exclusief btw. In de kantoren ligt de kostprijs tussen 55 en 65 euro per m².’

De folie van Umisol wordt in de VS geproduceerd bij Original Design Manufacturing. ‘Wij hebben het product wel helemaal zelf ontwikkeld. We hebben zeker al 1 miljoen euro geïnvesteerd in onderzoek en ontwikkeling. Er moeten vijf nanocoatings worden aangebracht. Dat is zo’n complex productieproces dat maar enkele bedrijven in de wereld dat aankunnen. Toch zijn we aan het bekijken of we een deel van het productieproces - de laminatie, het aanbrengen van een beschermende laag op de basisdrager - naar Europa of zelfs naar België kunnen halen. Dan spreken we wel over een investering van enkele miljoenen euro’s.’

Bron: Tijd
Link naar origineel persbericht op tijd.be

Umisol Group NV
Oostjachtpark 11A
9100 Sint-Niklaas
België
Tel: 03/766.18.40 - Fax: 03/765.95.55
Mail: info@umisol.be - Web: http://umisol.be