Europese hoofdkwartieren en winkelcomplexen volgen voorbeeld van Europese Commissie met zonnewerende en energiebesparende IR film van Umisol®

Naar het goede voorbeeld van de Europese Commissie laten steeds meer Europese hoofdkwartieren en winkelcomplexen hun ramen bekleden met Umisol®, in de strijd tegen de opwarming van de aarde en de stijgende brandstofkosten. Doordat de 2.300 m² binnenramen van het gebouw van de Europese Commissie-DG Milieu te Brussel bekleed werden met de zonnewerende én energiebesparende gemetalliseerde IR film, realiseert het nu al zijn vooropgestelde besparingsnormen. Umisol® kan immers niet alleen leiden tot 30% energiebesparingen in zomer én winter, maar ook tot een zeer grote reductie van CO2-emissies, verantwoordelijk voor de massale uitstoot van broeikasgassen. De stijgende brandstofprijzen zorgen er voor dat de tijdspanne van de gewaarborgde 'return on investment' ook steeds kleiner wordt.

Volgende bedrijven, bekleed met Umisol®, realiseerden al spectaculaire CO2-reducties:
• DHL Worldwide European Headquarters: 2.500 m² folie, CO2-reductie van 195.000 Kgr/jaar.
• Tour Generali, 4.000 m², - 312.000 Kgr/jaar.
• Swiss Réassurance (Paris), 1.000 m², - 70.000 Kgr/jaar.
• ING Shopping Center, 1.500 m², - 117.000 Kgr/jaar.
• Toyota-Lexus Europe, 1.000 m², - 78.000 Kgr/jaar.
• Dr. Oetker Bielefeld, 1.100 m² - 82.000 Kgr/jaar.

Umisol® is een, revolutionair concept dat een innoverende en milieuvriendelijke oplossing biedt voor warmte- en gebouwenbeheersing. De slimme IR film bestaat uit hoogwaardige, gelamineerde polyesterlagen die van binnen uit tegen het glasraam worden gekleefd terwijl de optische doorkijk optimaal blijft. Veel belangrijker is dat het de infrarode warmtestralen tot 93% blokkeert en de binnentemperatuur aanzienlijk verlaagt. Door zijn unieke samenstelling wordt de opgewekte warmte van de verwarming in de winter teruggekaatst in de kamer. Dit geeft in de winter energiebesparingen op de stookkosten tot 30% afhankelijk van het glastype. Een optimaal thermisch comfort dus. De UV-stralen worden voor 99% tegengehouden waardoor geen UV-verkleuring meer optreedt van tapijten, meubilair, kunstwerken... Schittering op PC- en TV-screens behoort eveneens tot het verleden. Uniek is ook dat Umisol® de enige producent is die de efficiënte warmtewerende folie niet alleen op verticale maar ook op schuine beglazing kan plaatsen.

Umisol® profileert zich sowieso als een perfecte Kyoto-oplossing voor wie geen airco of koelingsysteem heeft. Wie dat wel heeft, ziet zijn installatie op bepaalde lentedagen en zeker in de zomer op volle toeren draaien, met een zware energiefactuur tot gevolg. Dit resulteert in een gebrek aan thermisch comfort en verminderde arbeidsprestaties. Bovendien is airco niet bevorderlijk voor de gezondheid, noch het klimaat. Op basis van het nieuw klimaatmodel dat rekening houdt met het broeikaseffect, zal Europa de komende decennia nog vaker geteisterd worden door (abnormale) hittegolven. Dat zal leiden tot extra aircotoestellen en dus extra uitstoot.

Energiebesparingen voor gebouwen uitgerust met airco én met Umisol® kunnen tijdens de maanden mei tot oktober oplopen tot 30%. In dat geval is hun Return on Investment er al na 2 à 3 jaar. Maar vaak steeds korter, gezien de stijgende brandstofprijzen.

ec.europa.eu