Tour Lilleurope bespaart energie door installatie van 7.000m² Umisol® zonwerende IR film.

Gebouwen met grote glaspartijen zijn grote energieverbruikers. Vaak draait de airco er in 'overdrive' om een serre-effect te vermijden. Met als gevolg een te hoge CO2-uitstoot en een zeer hoge energiefactuur. Alternatieven zoals verduistering of zonwering leiden naar een donker ruimtegevoel die door extra kunstmatige verlichting extra energiekosten genereren. Het komt er dus op aan een zonwerende, isolerende en energiebesparende oplossing te vinden die het hele jaar door rendeert.

Tour Lilleurope in F-Euralille
Het gebouw 'Tour Euralille' is een kantoorgebouw van 110 meter hoog, bestaande uit 25 verdiepingen. In het gebouw bevinden zich 24.000 m² kantoren. Deze prestigieuze toren is gevestigd in hartje zakenkwartier Euralille (Frankrijk).
Eind 2009 besloot de eigenaar BNP Paribas 7.000 m² ramen te bekleden met de zonwerende Umisol® IR films van Umisol NV uit Sint-Niklaas.

Umisol Group NV produceert hoog-technologische, intelligent performance IR films, passend in een totaalconcept van energiebesparing en CO2-reductie, met het comfort van advies, installatie en lange termijn garantie in resultaat.

De Umisol® Optimus® IR films zijn spectraal selectieve IR films met spectaculaire zonwerende eigenschappen en tevens een zeer goede isolerende werking in de winter. De revolutionaire technologie resulteert in sterk warmtereflecterende IR films met een superieure optische klaarheid en een zeer lage warmteabsorptie. De Umisol® IR films bestaan uit 5 corrosievrije edelmetaallegeringen en een beschermlaag. Elke laag reflecteert een specifieke frequentie uit het zonlicht zonder dat de lichtkwaliteit wordt aangetast.
De IR films reduceren de kosten van uw klimaatregeling. Door de installatie van Umisol® IR film wordt de vereiste koelingscapaciteit van airco substantieel verminderd. Zo verbruikt uw klimaatregeling merkelijk minder energie en dat is goed nieuws zowel voor het milieu als voor uw budget.

In de winter wordt de binnenwarmte (die normaal verloren gaat via grote glaspartijen) dan weer teruggekaatst in de kamer, wat een gemiddelde besparing geeft op de stookkosten, tot 30%, afhankelijk van het glastype. Hierdoor zijn temperatuurstijgingen mogelijk. Vandaar dat de folie ook aan de noordkant van een gebouw wordt geplaatst.

Ook de UV-stralen worden voor 99% tegengehouden waardoor geen UV-verkleuring meer optreedt van tapijten, meubilair, kunstwerken. Deze slimme folie wordt steeds aan de binnenzijde van de beglazing aangebracht en kan op elk glastype worden geïnstalleerd, zelfs op schuine beglazing.

Umisol Group NV installeerde o.a. reeds 2.300 m² IR film in het gebouw van de Europese Commissie-DG Milieu te Brussel, waar het departement Klimaatverandering en Kyoto resideert, en het koepelgebouw van het Europees Parlement. Ook heeft Umisol Group NV, i.s.m. het federale energiedienstenbedrijf FEDESCO (
www.fedesco.be), heel wat overheidsgebouwen in een Umisol®-kleedje gestopt.